1

 

Przychodzi taki moment w życiu kolarza, kiedy okazuje się, iż cykloza jest "niebezpiecznie" zaawansowana. Wtedy to zaczynają być podejmowane pozornie błahe tematy, wśród których bez problemu znajdziemy problem optymalnego wypełnienia opony. Dętka dętce nie równa, z uszczelniaczami jest podobnie, a do tego trzeba sie z nimi babrać i bądź tu mądry. Dlatego Szwajcarzy wpadli na pomysł pogodzenia obu światów i stworzenia produktu idealnego

Mateusz Nabiałczyk

 

Zalety i wady stosowania butylowych dętek zna każdy i o ile jest w stanie zaakceptować koszty i czas spędzony na zabawach w białej mazi, to prędzej, czy później staje się posiadaczem zestawu bezdętkowego. Taką tendencję najlepiej można zaobserwować właśnie w przypadku opon 29", które coraz częściej występują w wersjach ze specjalnym rantem, pozwalającym na bezstresowe pokonywanie zakrętów. Żyć, nie umierać? Nie do końca, bo cóż mają począć maniacy wagi, gdy okazuje się, że bezpieczna ilość uszczelniacza, specjalna opaska i inne niezbędne bajery ważą zdecydowanie więcej, aniżeli zwykły zestaw? Albo rybki, albo akwarium?

eclipse

Firma Eclipse uważa inaczej, czego dowodem jest specjalna, ultra-hiper-kosmiczna dętka, będąca lekarstwem na wspomniane wyżej rozterki. Waga około 60gram i parametry wytrzymałościowe nierzadko wyższe od odpowiedników z segmentu DH (o masie nawet 400g!) napawają optymizmem. Użytkownicy potwierdzają, że komfort jazdy jest nieporównywalnie wyższy względem standardowych butyli, niemal taki, jak na bezdętkach. Najpewniej wynika to z cienkich ścianek, które nie stawiają oporu i pracują wraz z oponą tworząc jedność...a to wszystko bez usyfionych opon, naczyń do odmierzania mililitrów i innych cudów! Ideał? Nie sądzę...

1

Cena 200 PLN za sztukę i kolejnych 50 za specjalne łatki na wypadek nieszczęścia jest dość kontrowersyjna, szczególnie gdy przypomnimy sobie, że mowa o DĘTCE. Wśród nabywców padają stwierdzenia o jednokierunkowej rozciągalności Eclipse. Oznacza to potencjalne problemy w przypadku, gdy np. po zajechaniu laczków 29x2.3 postanowimy przesiąść się na coś pokroju 29x2.0. Materiał będzie się podwijał, układał na zakładki? Nie miałem styczności, więc jest to czyste, być może niesłuszne teoretyzowanie, ale nie wyobrażam sobie sytuacji, w której kawałek gumy z wentylem decyduje za mnie, jakie opony zastąpią obecne...Jakby tego było mało, bodaj niemieckie testy dowiodły, że wbrew dumnym napisom na opakowaniu opory Eclipse wynoszą ok 24W, co jest zupełną normą dla średniej klasy butylówek. Dla porównania uszczelniacze i lateksowe gumki Michelin C4 mają w okolicach 20W. Dużo? Na pewno idzie wychwycić różnicę.

Reasumując, chyba po raz kolejny okazało się, że nie ma róży bez kolców...ale jakby nie było kolców, to i powietrze z dętek by rzadziej uchodziło, czego wszystkim życzę.