FINALIST_29er_1_foto_

Firma długo zwlekała z wypuszczeniem czegoś trendi, na dużym kole. Jest to o tyle dziwne, że bum na wielkie koło już trwa, a jak to życie nieustannie pokazuje, niezwykle rzadko pierwsze projekty są godne uwagi, nie mówiąc o poklasku. Jednakże dobry obserwator + niemałpi móżdżek potrafią zdziałać cuda.

Mateusz Nabiałczyk

Najlepszym tego dowodem jest właśnie Mondraker, który w przyszłym roku uraczy nas 2 modelami - Finalist i Podium. Oba rowery posiadają tę samą geometrię, w przypadku większości producentów mógłbym dopisać teraz szydercze "jedyną słuszną". Natomiast tutaj taki dopisek ma w sobie 100% powagi. Nie spotkałem się z seryjną geometrią, która byłaby lepsza. Krótko mówiąc Stumpjumper z poprawionymi wadami w postaci przydługiej główki (wnioskując po fotkach mniej, niż 110mm) i ciut nazbyt nerwowego ogona.

geo

Co prawda ramy różnią się od siebie materiałami, ale nie ma tu karbonu, a jedynie 2 stopy alu. Niższy stopniem Finalist ma 6061, a Podium najpewniej 7005, które nosi tajemniczą nazwę M-Lite.

Ceny zaczynają się od 3 700 PLN, jednakże wyposażenie wycenionego na tyle Finalist'a 29er nie zwala z nóg. Tora, Elixiry 1, Sram x5-x7 i mnóstwo komponentów niewiadomego pochodzenia, chociaż jeśli deklarowana waga 12,3kg jest bliska prawdy, to czapki z głów.

FINALIST_29er_1_foto_

Hojniej przystrojony Finalist Pro 29er ma Recona i odpowiadające Sramowi powyżej komponenty Deore, SLX i XT, co sprawa, że sens dopłaty 900zł może widzieć jedynie sprzedawca, albo esteta, któremu bardziej podeszło właśnie takie malowanie. Masa  12,2kg.

FINALIST_PRO_29er_1_foto2_

W ramie Podium oprócz lepszego stopu znajdziemy jeszcze stożkową główkę i mufę pod łożyska PF30mm. Tańszy model awansem dostał 1, acz istotną zmianę w postaci Reby.  Jako, że awans podobny, to i cena rośnie o kolejne, równo wydzielone 9 stówek, co w efekcie daje już 5 500 PLN i 11,9kg.

PODIUM_29er_1_foto_

Topowy Podium Pro 29er na szczęście waży już 11,3kg, kosztuje 6 500 PLN, ale dostał SiDa, Elixiry 3, koła Eastona i więcej XT, co ma już jakiś sens. Do tego eleganckie malowanie i mamy bardzo ciekawą, acz patrząc z profilu, powypadkową propozycję, choć trzeba przyznać, że to właśnie wygląd może okazać się największym atutem tego modelu. Jak będzie, to się okaże, ale karierę wróżę tylko skrajnym cenowo wariantom.

 PODIUM_PRO_29er_1_foto_