Ibis Ripmo long travel 29er 3IBIS, to ta jedna z kilku światowych marek, która może pochwalić się statutem kultowej. Zgadzacie się? Jeśli nie, to też dobrze. Nie zmienia to faktu, że IBIS tworzy wyjątkowe rowery, choćby takie jak najnowszy 29er Ęduro - model RIPMO

Michał Śmieszek

Moda na 29ery z dużym skokiem i do ostrej jazdy kwitnie w najlepsze niczym wiosenne przebiśniegi i młodzieńcza miłość. A magazyn Enduro stwierdził wręcz, że wielkie koła z wielkim skokiem to przyszłość tej dyscypliny.

Ile jest w tym racji, wiedzą jedynie autorzy takich teorii, ale IBIS naprawdę wypuścił nową bestię, która już podbija serca pierwszych testerów i nielicznych właścicieli, którzy sprzedali nerkę i duszę na ten sprzęt.

Sercem nowego 29era jest tym razem super dopracowana karbonowa rama i zawieszenie DW-Link, które pozwala efektywnie wspinać się oraz mknąć w dół. Ot taki banał - ale w połączeniu z równie dopracowaną geometrią to działa! Ripmo oferuje 160mm skoku z przodu i 145mm skoku z tyłu - mega wypaśnie. Wspomniałem słowo o geo...no to jedziemy, bo w tym modelu to rzecz ważna. Ibis do tej pory stał po tej nieco konserwatywnej stronie mocy (nie znaczy, że niewłaściwej). Najwyraźniej RIPMO jest dowodem, że firma zmieniła pogląd...nooo dobraa...zrobiła wyjątek.

ripMo blue side shadows 1200

Zgodnie z obowiązującymi trendami, RIPMO ma długi reach - 471mm, o 25mm dłuższy niż starszy kolega IBIS HD4. Aby jednak nie była to kuszetka, wyprostowano podsiodłówkę do 76° - pedałowanie pod górkę będzie przyjemnością. Główka ma relatywnie płaski kąt 65.9°, choć niekoniecznie na standardy Enduro. Co ciekawe, projektanci zastosowali trick - zdecydowali się skrócić offset przedniego widelca z 51mm do 44mm, wydłużając jednak "trail" Ripmo. Dzięki temu udało się utrzymać przyzwoitą kontrolę w trakcie lotów z dużą prędkością. Do zabaw na krętych ścieżkach zachęca krótki ogon - 435mm.

Ibis Ripmo Geometry ChartIbis Ripmo Geometry

Inną ciekawostką, co raz częściej spotykaną w rowerach trail/enduro jest stosunkowo krótka rura podsiodłowa. Użytkownik wybiera stosowny rozmiar ramy opierając się na "dosięgu" do lewara niż na długości nogi.

ripmo gallery black front shadows

Parę słów o ramie. "Full-Lager-Carbon" jak to mówią starzy Indianie. Pełen wypas do którego Ibis już zdążył nas przyzwyczaić. Pamiętacie model RIPLEY? Ripmo jest równie efektowny. Rama oferuje niski przekrok, możliwość montażu droppera 170mm dla wysokich jeźdźców oraz prześwit na hit tego sezonu - papucie 2.6". Znalazło się nawet miejsce na bidon dla krosiarzy. Pancerze i cięgna schowano w ramie, w profesjonalnie wtryśniętych kanałach, serwis tegoż ma być tylko przyjemnością, a nie udręką. Przed kamieniami wylatującymi spod kół chronią pancerne płyty wtryśnięte w newralgicznych miejscach karbonowego szkieletu.

RipMoFrameOnly BlueDETBashGuard02012018

RipMoFrameOnly BlueDETInteriorRT02012018

RipMo XO1 BlueDetDrivetrainRearWheel02012018RIPMO jest zoptymalizowany pod napędy jednorzędowe - do widzenia przednia zmieniarko! A skoro zaglądamy w okolice suportu, to nie umknie waszej uwadze obecność gwintowanej mufy suportu. Tak, tak...żadne tam press-fity sryty, jeno dobre BSA. Oczywiście na pokładzie znajdziecie standard Boost 148 - inaczej nie dałoby się upchnąć szerokich, wielkich opon w tak króki ogon. Ibis jest pewny jakości nowej ramy - dostajecie 7 lat gwarancji. Za przyjemność trzeba jednak zapłacić furmankę pieniędzy - za wielką wodą 3398USD, a w Polsce

RipMo BUILDER GXKIT

RIPMO nabędziecie także jako w pełni uzbrojony rower. Dostępnych jest kilka konfigów. Najtańszy to RIPMO NX za 4099USD. Na pokładzie znajdziecie amor Fox Float 36 Performance, damper Float DPX2, pełny napęd Sram NX z kasetą 11-42 i koronką 30T. Zatrzymają nas hamulce Sram Level i tarcze 180mm. Koła to dobrze przyjęte alu obręcze Ibis 398 obute w Maxxis Minion DHF 2.5/Aggressor 2.5". Kokpit jest sygnowany marką producenta.

RipMo Builder XX1Kit

Kolejne modele to Ripmo GX, Ripmo XT, Ripmo X0 oraz Ripmo XX1 (kliknij w link, aby zobaczyć pełną specyfikację)

Piotr Starzecki z Beastie Bikes już posiada RIPMO na magazynie w okazyjnej cenie Maybacha. Ale warto te jedną nerkę poświęcić na tak wyjątkowy sprzęt do latania. ;)

Zdjęcia & Info: Ibis Cycles.com