Duro Tires to międzynarodowy koncern, który powstał w 1945 roku. Ten azjatycki brand produkuje pełne spektrum opon, począwszy od samochodowych, poprzez motocyklowe, ciężarowe oraz rowerowe. Te ostatnie stanowią prawdopodobnie jedynie ułamek całej produkcji, choć katalog dostępnych modeli jest całkiem spory. Kilka lat temu mieliśmy okazję testować model Duro Miner 29, który ujął nas wtedy trakcją, wytrzymałością a przede wszystkim bardzo atrakcyjną ceną. Zachęcony tym pozytywnym doświadczeniem postanowiłem przetestować kolejną gumę ze stajni Duro, model Cypher DB-1078.
Tadeusz Pietrzak
Producent reklamuje ten model, jako uniwersalną oponę, która sprawdzi się równie dobrze na suchych, szutrowych ścieżkach, kamiennych wybojach jak i na błotnistej nawierzchni. Pierwszy przymiotnik jaki bym "przykleił" tej oponie to „mięsistość”. Już przy pierwszym macaniu czuć, że Cypher to kawałek gumy z małą gęstością oplotu TPI. Jakość wykonania jest moim zdaniem na wysokim poziomie, bieżnik jest równo odlany, aramidowy rant opony (odpowiedzialny między innymi za łatwość przystosowania do systemu bezdętkowego) bardzo "wyraźny", bez nierówności - naprawdę trudno jest się do czegoś doczepić.
Marka DURO wywodzi się od angielskiego słowa DURABLE, oznaczającego solidność i trwałość. Jak widać nazwa do czegoś zobowiązuje. Sam producent przyznaje, że jego wyroby mieszczą się w klasie ekonomicznej wyższej. Oponę zbudowano z mieszanki gumy o durometrze 60A i oplocie 60TPI, a jedyny słuszny rozmiar to 29 x 2.1". Duro Cypher jest typową oponą niskoprofilową. Drobne, niewysokie klocki są gęsto ułożone w 10 rzędach, w zdefiniowanym kierunku. Ich rozmieszczenie na czole opony przypomina kształtem łuk, przy czym pomiędzy poszczególnymi sekcjami jest około 10mm odstępu. Klocki o nieregularnych kształtach posiadają wewnątrz niewielkie wgłębienia, dzięki czemu zwiększono ilość pracujących krawędzi. Cypher prezentuje jeden z ciekawszych (moim zdaniem) wzorów bieżnika z jakim się ostatnio spotkałem. Jeśli miałbym szukać jakiejś analogii, to porównałbym go do macek ośmiornicy.
Po wstępnych oględzinach Duro Cypher ląduje na wadze elektronicznej. I tu czekał mnie mały zawód, bowiem ledowy wyświetlacz pokazuje ponad 750g za sztukę. W poszukiwaniu informacji na temat rzeczonej opony, trafiłem na stronę internetową producenta. Niestety informacje tam zawarte są niezwykle oszczędne i nie zawierają informacji o deklarowanej wadze. Opona nie należy do najlżejszych, jak na standardy XC, ale być może większa masa gwarantuje jej długowieczność, a nie zgon po jednym sezonie.
Cypher DB-1078
Dane producenta
Rozmiar 29x2.1
Rant Aramidowy
TPI 60
Twardość 60 A
Producent oficjalnie deklaruje kompatybilność z systemem "tubeless ready". Zestaw uszczelnił się niemal natychmiast przy użyciu mleczka Trezado i zwykłej stacjonarnej pompki. Montaż na uszczelnioną rafkę WTB i23 jest szybki i przede wszystkim czysty. Ot kilka kropel mlecznego płynu wymagało wytarcia i toczydełka były gotowe do drogi. Po napompowaniu do zalecanego przez producenta ciśnienia 2,3bar, czoło opony staje się wyraźnie zaokrąglone. Suwmiarka pokazała 54,5mm mierzone po klockach i 52mm "po balonie".
Jak to bywa najczęściej, zanim wyjadę w "teren", pierwsze kilometry pokonuję po ubitej twardej nawierzchni miejskiej dżungli. Nie ma się co czarować, w takim środowisku duża masa rotującą oraz nieliniowy bieżnik na czole opony powodują, że Duro Cypher nie jest demonem prędkości. Rozpędzenie ich oraz utrzymanie prędkości nie przyprawia co prawda o palpitację serca, ale też nie jest czynnością najłatwiejszą dla kręcącego korbą. Jest po prostu przeciętnie. Wypad do lasu w zróżnicowany teren bardzo szybko obnaża wszelkie zalety oraz wady tej konstrukcji. O ile można nieco narzekać na przyspieszenie, to hamowanie jest pewne i szybkie, bez utraty kontroli nad torem jazdy. Spora ilość gumy wyczuwalnie wpływa na komfort jazdy, przyjemnie amortyzuje na nierównościach wspomagając pracę jeźdźca. Aż się prosi żeby zejść z ciśnieniem poniżej zalecanej przez producenta wartości 2.3bara.
Twarde, ubite i szutrowe szlaki to jest to, co ta guma kocha najbardziej. Bardzo dobrze trzymają w zakrętach, mocniejsze przechylenie jeźdźca nie skutkuje utratą przyczepności. Duro Cypher dobrze sprawują się na luźniejszym podłożu, kiedy istotna jest kontrola kierunku jazdy. Nawet na korzeniach radzi sobie całkiem przyzwoicie. Im dłużej na nich śmigałem tym więcej miałem do nich zaufania. Może nie są rekordowo szybkie i czasami trzeba było dokręcić, aby utrzymać tempo, ale na suchym zawsze było pewnie i bezstresowo. Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że dziesięciorzędowy, dość gęsty bieżnik gorzej radzi sobie w błocie. O ile z niższym błotem i kałużami nie było problemów, to już lepkie i gęste błoto przyklejało się tworząc z bieżnika gładkiego slicka. Choć i w takich warunkach tragedii nie ma i dało się przejechać, to jazda wymagał od biker'a większej uwagi i umiejętności. Głębsze i grząskie koleiny skutecznie pozbawiają złudzeń, że Duro Cypher są oponami uniwersalnymi. Brak większych skrajnych klocków w takich warunkach skutkował częstymi uślizgami i potrzebą łapania równowagi. Jeśli chodzi o tempo zużycia, to określiłbym je na poziomie bardzo przyzwoitym, jak na oponę za dziewięć dych.
W tym czasie nie zaliczyłem ani jednego rozcięcia. Boki wyglądają idealnie, sam bieżnik nosi naturalne ślady zużycia, a niektóre klocki, zwłaszcza boczne, posiadają jeszcze te charakterystyczne wgłębienia. Moim skromnym zdaniem, bieżnik powinien wytrzymać kilka miesięcy śmigania. Jakie więc są te gumy? Na pewno nie są atrakcyjne wagowo, ale z pewnością znajdą wielu nabywców, choćby dlatego, że "cena czyni cuda". Miejsca na poprawę upatrywałbym w mniejszej masie oraz bardziej ciągłym bieżniku pośrodku czoła opony. Czy jest to opona uniwersalna? Nie czarujmy się, w praktyce nie ma opon, które spełniłaby wszystkie nasze wymagania. Są tylko takie, które leżą bliżej "złotego środka". Dla kogo? Cóż, patrząc przez pryzmat wagi, Duro Cypher raczej nie wpisuje się w ścigancki wzorzec cross country. Jeśli jednak masz "gdzieś" dodatkowe gramy, a bardziej liczą się się dla Ciebie pozostałe cechy jak cena, trakcja, odporność na zużycie, to może być Twój wybór.